Jak Zwiększyć Open Rate?
Spraw, aby więcej osób czytało Twoje zimne maile
Open rate informuje nas o tym, jaki procent wszystkich e-maili marketingowych w danej kampanii został otwarty. Otwarte e-maile to takie, w których załadowała się pełna treść, czyli wszystkie zawarte w nim obrazy lub inne elementy śledzenia. Im większa wartość współczynnika, tym więcej odbiorców zapoznało się z Twoją wiadomością oraz ma szansę skorzystać z Twojej oferty. Z tego artykułu dowiesz się co zrobić, aby podnieść swój open rate.
Podstawy Dobrego E-maila
Doświadczenie pokazuje, że najlepiej działają zawsze maile, które są krótkie, przejrzyste, spersonalizowane i zawierają wabiki sprzedażowe. Nie możemy również zapominać o CTA (ang. call to action), czyli coś, co zachęci potencjalnego klienta do skontaktowania się z nami, np. poprzez odpisanie na wiadomość lub umówienie się z pomocą linku do kalendarza. W teorii brzmi prosto, ale diabeł tkwi w szczegółach. Dlatego zapoznaj się teraz z kilkoma skutecznymi metodami.
Tytuł Jest Najważniejszy
Nasi Odbiorcy z reguły dostają dziesiątki maili dziennie. Większość z nich po prostu usuwają, bo nie mają czasu do nich zajrzeć. Dlatego jeśli chcesz zwiększyć szansę, na zapoznanie się z Twoją wiadomością, musisz zadbać o odpowiedni tytuł. Musi on przykuć uwagę i spowodować, że potencjalny klient będzie chciał ją otworzyć.
Metody Personalizacji
Zawsze zadbaj o to, aby maksymalnie spersonalizować swoją wiadomość.
Najlepiej zacząć od samego imienia. Kolejnym elementem niech będą dane, które jesteś w stanie pozyskać, np. Ilość pracowników w firmie, przychód firmy, etc. To jest zawsze dobry początek. W samej personalizacji chodzi o to, by pokazać potencjalnemu klientowi, że zrobiliśmy wstępny research na temat jego firmy i wiemy, czym się ona zajmuje. Pamiętaj jednak, aby się nie rozpisywać. Im krótsza wiadomość, tym lepsza… przecież nie chcesz wysyłać ściany tekstu, której nikt nie przeczyta. Chodzi wyłącznie o zainteresowanie i pokazanie Twojego przygotowania do rozmowy.
Przykładowy Wstęp Wiadomości
Korzystając z tych kilku wskazówek, przedstawię Ci teraz przykładowy wstęp wiadomości, który możesz wykorzystywać.
Dzień dobry Panie Pawle,
Zauważyłem, że pracuje Pan w [Firma: X] na stanowisku [ Firma: Stanowisko X].
To dopiero wstęp. Pod koniec artykułu przedstawię Ci całą przykładową wiadomość.
Druga Część Personalizacji
Skoro odbiorca otworzył Twojego maila i zaczął go czytać, Twoim zadaniem jest utrzymanie i skupienie uwagi na dalszej treści. Pamiętaj, że Twoja wiadomość ma jasny cel, np. umówienie spotkania lub skłonienie odbiorcy do odpowiedzi. Dlatego warto zastosować wabik sprzedażowy.
Wabik Sprzedażowy
Pod tym pojęciem mogą kryć się różne elementy. Dlatego przedstawię Ci to na kilku przykładach, bo one najlepiej pozwalają zrozumieć jego działanie.
Przykład 1
Jesteś agencją rekrutacyjną / freelancerem. Twoim wabikiem będą oferty pracy, które potencjalny klient ma obecnie na stronie internetowej. Tego możesz użyć w tej części maila (zdradzę Ci, że przykład zimnego maila na końcu artykułu będzie właśnie oparty o ten przykład)
Przykład 2
Jesteś firmą, która pomaga w pozyskiwaniu leadów. Wabikiem mogą być pozyskane środki inwestycyjne przez potencjalnego klienta, które na pewno będą też wydane na marketing i akwizycję.
Przykład 3
Sprzedajesz Marketing Automation. Wabikiem może być zmiana dyrektora marketingu w danej firmie. Możesz to wykorzystać do audytu.
Problem z Wabikiem
Jeśli masz problem z wabikiem lub po prostu szukasz innej inspiracji, warto dodać informację o branży i 3 główne problemy, z którymi borykali się inni Twoi klienci o podobnym profilu. Pokazuje to odbiorcy, że znasz branżę i jesteś w stanie realnie pomóc.
Cel Wabika Sprzedażowego
Wabiki sprzedażowe mają jedno główne zadanie- przekazać odbiorcy informację: hej, wiem co się u Ciebie dzieje i jestem odpowiednią osobą, żeby Ci w tym pomóc.
Rozwinięcie Przykładowej Wiadomości
Możemy zatem rozwinąć nasz wstęp wiadomości o wabik sprzedażowy. Mogłoby to wyglądać w następujący sposób.
Dzień dobry Panie Pawle,
Zauważyłem, że pracuje Pan w [Firma: X] na stanowisku [ Osoba: Stanowisko X].
Przeglądając Waszą stronę [Firma: Storna X], widzę, że szukacie dużo programistów.
Ogrom naszych klientów pracujących w Waszej branży boryka się z 3 głównymi problemami [tu pojawiają się problemy].
Omówmy sobie zatem, jakie problemy należy wskazywać odbiorcy.
Problemy i wyzwania
Dobrze jest określić trzy problemy, z którymi boryka się klient. Najłatwiej to zrobić poprzez rozmowę z dotychczasowymi klientami. Po kilku rozmowach zauważysz, które problemy się powtarzają i są powszechne.
Na tej podstawie, możesz przedstawić potencjalnemu klientowi problemy, które mogą mu być znane. Nie wymyślaj problemów samodzielnie. Polegaj na tym, co naprawdę doskwiera Twoim Klientom. Wróćmy do przykładowej wiadomości.
Przykładowa Wiadomość z Problemami
Dzień dobry Panie Pawle,
Zauważyłem, że pracuje Pan w [Firma: X] na stanowisku [ Firma: Stanowisko X].
Przeglądając Waszą stronę [Firma: Storna X], widzę, że szukacie dużo programistów.
Ogrom naszych klientów pracujących w Waszej branży boryka się z 3 głównymi problemami:
- Długi proces zatrudnienia odpowiedniego kandydata, często dochodzący nawet do 12 miesięcy.
- Wiele godzin poświęconych przez programistów podczas procesu rekrutacyjnego.
- Utrudnienia w rozwijaniu systemu przez braki kadrowe.
Te problemy mają wywołać w potencjalnym kliencie chwilę refleksji. Powinien on sobie uświadomić, że rzeczywiście takie problemy w tym momencie u niego występują i rozsądnie byłoby je rozwiązać.
Podsumowanie i CTA
Czy warto od razu zapraszać klienta na spotkanie w pierwszej wiadomości? Każdy handlowiec powinien samemu sobie odpowiedzieć na to pytanie.
Nasza metodologia pracy opiera się na tym, że w pierwszych mailach staramy się klienta zainteresować tematem poprzez pokazanie, że nie tylko on ma takie problemy. Jeśli będzie chciał o nich porozmawiać, zawsze może do nas napisać.
Dlatego my w pierwszej wiadomości proponujemy rozwinięcie tematu poprzez większą ilość informacji, które możesz dostarczyć prospektowi. Dobrze konwertują też różnego rodzaju raporty, które możecie przygotować z działem marketingu (np. raport odnośnie strat, jakie ponosi firma przy wolnej i niedokładnej rekrutacji programistów).
Uzupełnijmy zatem przykładową wiadomość o ostatnie elementy.
Przykładowa Wiadomość – Pełna Treść
Dzień dobry Panie Pawle,
Zauważyłem, że pracuje Pan w [Firma: X] na stanowisku [ Firma: Stanowisko X].
Przeglądając Waszą stronę [Firma: Storna X], widzę, że szukacie dużo programistów.
Ogrom naszych klientów pracujących w Waszej branży boryka się z 3 głównymi problemami:
- Długi proces zatrudnienia odpowiedniego kandydata, często dochodzący do 12 miesięcy.
- Wiele godzin poświęconych przez programistów podczas procesu rekrutacyjnego.
- Utrudnienia w rozwijaniu systemu przez braki kadrowe.
Czy, któryś z tych problemów wydaje się Panu znajomy?
Pozdrawiam i do usłyszenia, Paweł
Dostarczalność
Jest jeszcze jeden aspekt przy okazji omawiania open rate, na który warto zwrócić uwagę, mianowicie dostarczalność. Efektem tego jest automatyczne lądowanie w folderze SPAM (a tam naprawdę mało kto zagląda).
Dlatego warto monitorować cały czas swoją domenę poprzez różnego rodzaju dostępne narzędzia na rynku. Polecam Ci dwa, z których korzystamy od wielu lat:
- Mail Tester, dzięki któremu szybko sprawdzisz, czy Twoja wiadomość nie wpadnie do SPAMu.
- MXToolBox, dzięki któremu sprawdzisz, czy Twoja domena jest postrzegana jako bezpieczna.
Nie zapominaj o tym, by cały czas monitorować, które sekwencje działają lepiej, a które gorzej. Outbound z natury to ciągłe testowanie różnych tytułów maili, treści i sprawdzania, które trafiają do danej grupy docelowej.